L:A BRUKET

Förädlar och packeterar det bästa från Västkusten!

Det som började med en ren hobbyverksamhet hemma i familjens källare i Varberg, har på bara fyra år utvecklats till ett framgångsrikt företag med åtta anställda, 250 återförsäljare i Sverige, försäljning i 18 länder och pågående förhandlingar om distribution till andra världsdelar. Och detta utan att man har annonserat en enda gång.

Historien om hur L:A BRUKET startade hemma hos Monica Kylén och Mats Johansson och resan fram till idag, låter nästan för bra för att vara sann. Men naturligtvis handlar det varken om tillfälligheter eller om tur. Bakom framgångarna ligger mycket tanke och planering, gedigen kunskap och en stor dos fingertoppskänsla.

”DE BÄSTA RÅVARORNA FINNS HÄR RUNT HÖRNET”
– Jag är egentligen keramiker från början, berättar Monica. Inför Formexmässan, där jag skulle ställa ut 2009, arbetade jag med en kollektion av brukskeramik. I den ingick bland annat en tvålkopp. Då föddes idén att även tillverka tvålar till dem. Och jag ville att det skulle vara riktiga tvålar, gjorda av naturliga råvaror och tillverkade för hand.

Sagt och gjort – Monica startade en tvålverkstad med tillverkning i liten skala i familjens källare. Tvålarna gjorde succé på mässan och därmed var bollen i rullning. Företaget L:A BRUKET grundades och hobbyverksamheten övergick snart till att bli en professionell verksamhet.

– Jag upptäckte att det fanns mängder av fina råvaror att hämta ”runt hörnet” hemma i Varberg. Här finns saltet, havet, tången och sanden. Och att kombinera detta med ingredienser från andra delar av världen är så otroligt spännande!

– Monica har konceptet väldigt klart för sig samt en talang dofter och att hitta oväntade och häftiga kombinationer, säger Mats som sedan sommaren 2013 jobbar heltid i företaget. Med ett förflutet som affärs- och varumärkesutvecklare inom detaljhandeln bidrar han med ovärderlig kunskap.

Det finns även en tredje delägare i företaget, Patrik Stenefjäll, som driver reklambyrån StonerHill i Varberg.

– Det är han som står bakom och utvecklar den grafiska profilen, förklarar Mats. Tillsammans har vi tre en kombination av kunskap och erfarenhet som gör att vi har kunnat landa vårt varumärke helt rätt i tiden.

BLOGGAR EN VIKTIG MARKNADSFÖRINGSKANAL
Till skillnad mot andra tillverkare och leverantörer inom branschen har L:A BRUKET valt att hitta sina återförsäljare bland inrednings- och modebutikerna. Många inredningsmagasin har dessutom skrivit om eller haft med produkterna i olika reportage.

– Och Ernst Kirschsteiger älskar oss!

Vi har funnits med i flera av hans programserier och även i andra TVproduktioner. TV, tidningsreportage och bloggar – det är några av L:A BRUKET:s mest effektiva marknadsföringskanaler.

– Det finns nog knappt någon livsstilsbloggare som inte skrivit om våra produkter på ett eller annat sätt. För oss är sociala medier otroligt viktigt. Vi har faktiskt inte lagt en krona på traditionell annonsering.

ÖPPNAR EGET SHOWROOM
I slutet av oktober sjösätts den senaste satsningen i verksamheten; ett showroom i anslutning till verkstaden. Här ska kunderna kunna komma in och känna och dofta på produkterna – och även köpa dem.

– Det är tack vare vår kompetenta och fantastiskt engagerade personal som har vi möjlighet att hålla den här höga expansions- och utvecklingstakten. Utan dem hade vi inte varit där vi är idag. I framtiden är målet inte främst att knyta till sig så många återförsäljare som möjligt. Istället ligger fokus på att serva de som redan finns. Och att utveckla konceptet ytterligare.

Lite i förbigående nämner Mats att L:A BRUKET:s produkter blivit bästsäljare hos & Other stories – H&M:s nya, lyxiga konceptbutiker i storstäder som Barcelona, Paris, London, Stockholm, Köpenhamn, Berlin och Milano. Ytterligare ett bevis på L:A BRUKET från lilla Varberg är på väg ut i världen.
 

De flesta ingredienserna i L:A BRUKET:s kroppsprodukter, som bl a tvålar och oljor, är ekologiskt framställda och få artificiella ingredienser är tillsatta. Varje produktbas är framställd som en balans av olika vegetabiliska råvaror, eteriska oljor och örter, beroende på vilka egenskaper och effekter man vill ta tillvara hos växterna.
 

Text: Annette Wenklo
Foto: Marie Hidvi

HÖSTTIDNINGEN 2013 

Sidan uppdaterad 2013-10-29