"Vi vill skapa relationer med våra kunder"

Markus Boman och Patrik Johansson har bevisat att det är möjligt att kombinera professionellt affärsmannaskap med saltstänkt passion för surfing!

Genom sitt företag Surfers Paradise – Nordens största butik inom vindsurfing, surfing, kite och skate – har de på ett unikt sätt lyckats kombinera framgångsrik försäljning med att skapa ett smått gigantiskt showroom och en skön mötesplats för passionerade surfare.

Och det är just passionen som är nyckeln till framgångarna för Markus och Patrik – två killar som är uppvuxna på brädan och som lever och andas surfing 24 timmar om dygnet.

– För oss är det lika viktigt att sälja en upplevelse som en produkt, menar Markus Boman. Vårt mål är att kunden

ska bli nöjd och gå härifrån med en skön känsla. Att ha blivit sedd och fått ett bra bemötande, vare sig de har köpt något eller inte.

HAR AGENTUREN FÖR DE FLESTA VÄRLDSLEDANDE VARUMÄRKENA
Markus, Patrik och deras medarbetare är extremt produktkunniga och företaget har sedan många åt ett tätt samarbete med tillverkare och leverantörer över hela världen.

– Vi har väldigt nära relationer med många av dem och de rådfrågar oss ofta kring produktion och produktutveckling.

Surfers har under åren tagit över fler och fler av agenturerna för de ledande varumärkena inom branschen och har idag runt 30 stycken. De säljer inte bara själva, utan distribuerar till återförsäljare både i Sverige och utomlands.
 

TRE OLIKA FÖRSÄLJNINGSKANALER
Som komplement till den fysiska butiken finns naturligtvis också en webbshop. Försäljningen genom den står för ungefär 40 %, förutom under sommarmånaderna då det av naturliga skäl är butiksförsäljningen som står för huvudparten.

– Vi har ju sedan många år tillbaka också en postorderkatalog i tryckt form, som vi producerar tre gånger per år. Den distribueras till 8 000 kunder och fungerar som ytterligare en försäljningskanal parallellt med butiken och webbshopen. Patrik, som dagligen jobbar med hemsidan och webbshopen, har många idéer om hur dessa ska utvecklas i framtiden.

– Det är givetvis svårt att förmedla samma känsla genom webben som vi kan göra i butiken. Därför får man hitta andra sätt att skapa mervärde. Det kan man göra genom att till exempel lägga upp bloggar, instruktions- och inspirationsfilmer, visa produktnyheter och bjuda på expertråd och personliga intervjuer. Och presentera allt på ett riktigt schysst sätt. Att vara närvarande på Facebook, Twitter och Instagram är en självklarhet.

– Det handlar om att skapa relationer med kunderna. Och det kan man göra på många olika sätt. Att vara aktiva på sociala medier är ett av dem.

☞ En surftokig ekonom var 1985 på väg söderut till Halmstad för titta på möjligheterna att öppna en surfbutik där. Han tog en sväng in i Varberg på vägen och upptäckte att här fanns ju inte heller någon – så han öppnade helt enkelt en. Här började Markus Boman att sommarjobba samma år och lite senare tog han över verksamheten – och lade grunden till Surfers Paradise.

 

Text: Annette Wenklo, foto: Mikael Pilstrand
HÖSTTIDNINGEN 2013 

 

 

Sidan uppdaterad 2013-10-28