En växande evenemangsstad

Traditionella evenemang som fortsätter att växa i storlek tillsammans med nya spännande satsningar har satt Varberg på kartan som en av Sveriges bästa evenemangsstäder. 

Nu blickar Varberg fram emot hösten och vintern med målet att skapa en lika fin stämning året runt och fortsätta att gemensamt utveckla alla säsonger. För Varberg lever 365 dagar om året.

Det har varit en bra sommarsäsong i Varberg, både för tätorten och för resten av kommunen. Särskilt om man ser det ur evenemangsperspektivet då några klassiska evenemang som långtorsdagarna och Hallifornia har växt och nya evenemangsgenererande processer som Varberg Calling for Peace tillkommit.
  – Idén är att få fler aktörer att bli inblandade och tillsammans lyfta Varberg som evenemangskommun. Men det är viktigt att vi gör det på ett lekfullt och nyfiket sätt, exempelvis genom att inte boka samma artister som alla andra, säger Magnus Thomson.

Magnus Thomson började som destinationsutvecklare på Marknad Varberg tidigt i våras och har tagit Varberg med storm med sin energi och aldrig sinande källa av idéer. Magnus har en bakgrund som komiker, bland annat i programmet Varan-tv på 90-talet. Hans vision är att genom evenemang föra samman kommun, näringsliv och frivilliga krafter för att skapa en ännu bättre sammanhållning.
  – Idén är att Marknad Varberg ska kunna hjälpa till att lyfta befintliga evenemang och även vara med att utveckla och generera nya. VARBERG365 är en process som bygger på att flytta fokus från enbart sommaren och erbjuda mötesplatser under hela året, att skapa nytta för alla genom evenemang och leverera mot visionen om Varberg som regionens kreativa mittpunkt, säger Magnus Thomson.

En titt i backspegeln ger en bra förståelse av det nya sättet att jobba på. Långtorsdagarna är ett bra exempel där man har tagit ett befintligt evenemang och utvecklat det så att flera kan delta och att Varbergs unika egenskaper, som den fina stadskärnan och läget intill havet, effektivare tas tillvara på.
  – Från att ha begränsats till ett område gjorde vi i år Långtorsdagarna till ett längre evenemangsstråk som sträckte sig hela vägen från Lorensberg till Barnens Badstrand. Fler blir involverade, det ökar mångfalden och flera besökare kommer till de många aktiviteterna och mötesplatserna som skapas på vägen, förklarar Magnus Thomson.

Årets långtorsdagar blev till ett ”900 meters skönt häng” med musik, mat, shopping och sporter. Ett samarbete med Hallifornia, ett av Varbergs numera klassiska evenemang, gav ungdomar möjlighet att testa actionsporter vid torget. Nere vid hamnen kunde besökarna prova på Stand Up Paddle.
  – Från artister och tivoli vid Lorenbergstorget, via foodtrucks och Hallifornias lounge till vattensporter vid hamnen, Långtorsdagarna är ett perfekt exempel på hur vi vill jobba med destinationsutveckling med ett inkluderande och innovativt tänk, konstaterar Magnus Thomson. 
  – Under sommaren medverkade Studentföreningen West på varje Långtorsdag och vi planerar redan för kommande gemensamma aktiviteter, som ska komma Varbergsborna till gagn. Min åsikt är att det är av hög prioritet att kommunen och näringslivet i Varberg jobbar i nära samverkan med Campus. Jag har under hösten en praktikant på heltid från Event Management-programmet, som är en väldigt eftertraktad utbildning med hög kvalité. Det som gäller är full action från dag ett och möten i skarpt läge med mycket eget ansvar och möjlighet till att påverka de evenemang vi arbetar med. 



Samma tänk fanns vid Årets Varberg Summer Horse Show där man valde att hålla invigningen vid torget med stjärnor som Malin Baryard och Rolf-Göran Bengtsson på plats som dragplåster. Samtidigt besökte Ostindiefararen Varbergs hamn och hela evenemanget drog till sig massor med publik som rörde sig mellan torget och hamnen.
  – Det är väldigt effektivt att samköra evenemang på detta sätt, men måste göras rätt. Två evenemang samtidigt kan krocka med varandra, men ibland ska de krocka, som vid invigningen av hästtävlingen med Ostindiefararen, då alla tjänar på det, förklarar Magnus Thomson.

En ny typ av evenemang, som är en pågående process som involverar flera aktörer och interagerar med andra evenemang, är Varberg Calling for Peace. Under hela 2015 firar Varberg 100-årsjubileum av fredskongressen i Varberg 1915. Flera arrangörer, från organisationer till enskilda invånare, myndigheter och näringslivet har samverkat för att fylla hela året med spännande aktiviteter, allt från konstutställningar till podcastsändningar och ett tre dagars Internationellt Fredsforum i slutet av oktober. Varberg Calling for Peace har interagerat med andra evenemang genom att delta i planeringen och skapa möten.
 – Framgångsreceptet har varit att vi skapat en plats där vi lyssnat på andras behov, drivkraft och passioner. Vi har sedan kunnat bygga platser i staden där man kan mötas, förklarar Jon Liinason, processledare.

Bland de många projekt som Varberg Calling for Peace har startat hittar vi Din tur, en serie av podcastsändningar där två Människor från olika bakgrund samtalar om vägar till fred. Samtalet har även resulterat i veckovisa artiklar i Varbergs Posten.
  – Din tur har blivit mer än bara podcast och artiklar, de som har deltagit blir ambassadörer för fredsprojektet och har skapat sina egna nätverk. Projektet avslutades på Komedianten med en utställning av de samlade artiklarna, podcastsändningarna och hängmattorna från Hang Loose för fred från i somras. Det är ett exempel p. hur man får processer att interagera med varandra, berättar Mlin Bellman, processledare på Varberg Calling for Peace. 

Varberg Lyser för fred är ett annat exempel på samverkan med ett nyskapande innehåll som är högst aktuellt.
  – Hamn och gata ville skapa en ljusfestival i Brunnsparken som ett sätt att utveckla platsen. Vi föreslog att göra det till en ljusfestival för fred och för att hjälpa flyktingar, berättar Jon Liinason. 

Under torsdagen den 22 oktober sattes det extra ljus på de insatser som görs för flyktingar. Bland annat skapades en flyktingpromenad där en svensk promenerade tillsammans med en flykting under ett gult paraply. På paraplyets handtag satt en ficklampa som lyste upp på det gula paraplyet. Promenaden ingick i projektet Låna en svensk på Komedianten.
  – Det var ett sätt att ge ett evenemang ett större innehåll. Det fungerar jättebra i Varberg, både näringslivet, myndigheterna och de ideella krafterna har samverkat mycket bra här, säger Malin Bellman. 

Sista helgen i september hölls Farmers Market på Strömma Farmlodge, en skördefest med mat, musik och möjlighet att handla lokalproducerade varor från Tvååker med omnejd. I Farmers Market samarbetar det lokala näringslivet för att skapa en mötesplats som lockar både turister men även Varbergsbor att ta sig från kusten och hitta evenemang inåt landet. Villa stenhuset i Obbhult ordnade också i slutet av september en dag för möten med lokala producenter av ekologiska produkter, föreläsningar och underhållning.
  – Det är viktigt med ett flöde av evenemang och att utveckla aktiviteter på sensommaren och hösten på landsbygden. Det blir ringar på vattnet för hela kommunen när dessa evenemang drar till sig besökare till Varberg under höstsäsong, säger Magnus Thomson. 

Som en del av målsättningen med VARBERG365 görs i år en stor satsning på julen. Redan första advent kommer världens längsta tomtenissar att besöka Varberg, det är nationellt hyllade gycklargruppen Trix som går på styltor. Butikerna kommer att ha söndagsöppet och dagen avslutas med en eldshow utöver det förväntade. Årets Luciatåg kommer att vara något alldeles extra. Med start från julmarknaden vid Varberg Event kommer tåget att marschera till kyrkan där kröningen i år ska ske inomhus ackompanjerad av musik och körer. 

Vid sidan av julfirandet finns det även idéer om hur man kan förlänga säsongen för actionsportkulturen som finns i Varberg. Bland annat finns det planer på en multisportpark där det förutom skateboard ska kunna utövas andra sporter som exempelvis klättring och parkour.
  – Vi funderar även på hur vi ska kunna ta tillvara på surfkulturen som är mest aktiv på hösten och göra det än mer attraktiv att välja Varberg som surfdestination, kanske genom att ordna med varmvattenduschar vid vissa stränder. Vi skulle kunna ta tillvara på brädkulturen som finns i Varberg och skapa ett snowboardevenemang i Big Air-format på vintern. Möjligheterna och talangerna finns här, tillsammans ska vi utveckla Varberg till en ännu mer attraktiv destination säger Magnus. 

Sidan uppdaterad 2015-12-01