First Camp förvärvar Kärradals Camping

Campingkedjan First Camp har förvärvat Kärradals Camping. Affären omfattar även ett detaljplanerat, dubbelt så stort markområde i anslutning till campingen.

Med det nya området kommer campingens kapacitet av stugor och campingtomter mer än fördubblas och Varberg kommer till säsongen 2016 kunna erbjuda mer härlig sommarsemester på en av Sveriges gräddhyllor.

First Camp, som är Sveriges ledande kedja inom camping och semesterbyar utökar härmed sin verksamhet med sin femtonde destination, från Malmö i söder till Luleå i norr.

Kärradals Camping är redan idag en populär destination, men First Camp ser en stor potential att ytterligare utveckla verksamheten och kommer därför att investera ca 30 miljoner kronor i nya servicebyggnader, fler campingtomter, nya stugor och aktiviteter. Kärradals medarbetare har anställts i koncernen First Camp.

– Anita och jag har drivit Kärradals Camping i 28 år. Det har varit fantastiskt roligt och vi är väldigt stolta över vad vi byggt upp. Det är en ovanligt naturskön campingplats med nära till fantastiska bad och stora strövområden. Därför känns det väldigt bra att First Camp nu tar vid och fortsätter utvecklingen av området enligt de förutsättningar som nya detaljplanen ger, säger Ulf Brink, tidigare ägare av Kärradals Camping.

– Vi är mycket nöjda med vårt nyförvärv och har stora planer för Kärradal. Campingbranschen genomgår generellt en stor förändring. Vårt företag kommer leverera härliga och naturnära lösningar för semester i Sverige. Vi på First Camp arbetar intensivt med att utveckla vårt erbjudande till våra gäster, etablera oss på nya orter och leverera ett mervärde. Den lokala besöksnäringen ser vi som en naturlig samarbetspartner, allt för att skapa ett attraktivt erbjudande för semester i Sverige, säger Unni Åström, VD First Camp.

– Vi är förstås väldigt glada att First Camp visar intresse och tycker att Varbergs kommun är så attraktiv att det är värt att investera här. Vi är ju tredje största besökskommunen i landet och den positionen vill vi gärna behålla, något som den här typen av satsning bidrar till. Idag är det ibland tufft att få tillgång till en campingplats i Varberg och därför är nyetableringar särskilt välkomna. Det är också viktigt att hålla en hög nivå på det vi erbjuder så ytterligare utveckling av våra anläggningar är självklart något vi också välkomnar, säger Jannike Åhlgren, VD Marknad Varberg.

Sidan uppdaterad 2015-06-25