Elever löste case för Bildepån

120 elever från Teknikprogrammet och Samhällsprogrammet på Peder Skrivares skola i Varberg fyllde under onsdagen Bildepåns bilhall för att vara med och komma på en lösning på ett uppdrag från Bildepån och Carpay/Volvofinans.

Innovation Camp är en kreativ workshop som syftar till att träna ungas samarbetsförmåga och handlingskraft. I mixade grupper från programmen blev de klocan 09.00 tilldelade uppdraget. 6 timmar senare hade de kommit på en idé, skrivit en projektplan för hur ideén skall realiseras och presenterat sin idé inför en jury.

Uppdraget för dagen var:

Hur får vi Volvokorts-innehavarna i Varberg att fram till 31 december 2017 ladda ner appen Carpay och börja använda och se fördelarna med appen så vi når vårt mål på 3500 stycken användare? (ca 50%)? Välj ut en målgrupp av ekonomen, tekniknörden, miljönissen eller kontantkramaren och gör en plan för arbetet. 

Lösningar med allt från hur man kan arbeta med QR-koder, vilka samarbeten man kan göra, open-source lösningar i appen och vilka slogans man kan använda kom fram under dagen.

När dagen var slut kunde juryn till slut enas om en första, en andra och en tredjeplats bland alla finurliga lösningar. Med en plan för hur man kan arbeta med matkasseföretag så var det grupp 14 som till slut tog förstaplatsen bestående av Enver Hajdarevic, Maja Hamberg, Miranda Hansson, Oscar Rajkovic och Tim Nilsson.

Ung företagsamhet var jättenöjda med dagen. Massor av kreativa elever och en uppdragsgivare i form av Bildepån och Carpay/Volvofinans som var enormt välkomnande för eleverna och satte ett högt värde i att få höra elevernas tankar och funderingar på något som de jobbar med dagligen i sin verksamhet.

Läs mer om Innovation camp och se fler bilder från dagen>  

 

Dagen genomfördes i samarbete med Bildepån, Carpay, Peder skrivares skola, Nyföretagarcentrum, Region Halland, We are laja, Marknad Varberg och Treativ.

Sidan uppdaterad 2016-11-21