Hallifornia vann utmärkelsen Placebrander of the year!

Foto: Anna Hållams

Under tisdagen samlades platsutvecklare från hela landet på konferensen 250 möjligheter i Jönköping, där Hallifornia korades vinnare bland de nominerade.

När Hallifornia sveper in över Varberg så myllrar hela staden av semesterfirande besökare i alla åldrar med aktiviteter som skate, surf, yoga, mat och kustkultur i en salig blandning som alla får ta del av.

I somras uppmärksammades festivalen nationellt då företaget Placebrander utsåg Hallifornia till en av de fyra nominerade till Placebrander of the year 2017.

I konkurrensen mot nominerade som Visit Sweden, Visit Roslagen och Skellefteå kunde Hallifornia-arrangören Nordic Surfers stå upp som vinnare efter att allmänheten fått rösta fram sin favorit sedan i augusti.

Dessa fyra finalister gallrades under sommaren ut av en jury bestående av instagramproffset Christoffer @wisslaren Collin, Hej Främlings grundare Emma Arnesson, Charlotte Sundåker som varit VD på Hyper Island och spelstudioentreprenören Martin Sahlin.

Juryns ord om vinnarna:
Genom kreativitet, värme och tillvaratagande av platsens unika tillgångar har en ny kultur vuxit fram och sprider en känsla av gemenskap på platsen men också långt utanför dess geografiska område. Med ett tydligt fokus på socialt ansvarstagande är de ett föredöme som den moderna platsmarknadsföraren. Vinnaren av årets Placebrander of the Year samlar och enar människor och manifesterar sitt budskap genom en festival som bara växer sig starkare för varje år som går.

Placebrander jobbar med inspiration och kunskap kring platsmarknadsföring och platsutveckling. Detta görs bland annat genom priset Placebrander of the Year som premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. Genom att öka kunskap och kvalitet på platsmarknadsföring gynnas många parter – såväl offentlig sektor som näringsliv och invånare och såväl lokalt och regionalt som nationellt.

Redan 2013 arrangerades Hallifornia för första gången. Sedan dess har Varbergs position som Hallands Kalifornien, stärkts genom återkommande longboardtävlingar, kabelpark för wakeboard, kultur, mat och musik. Dessutom med insatser inom jämställdhet, hållbarhet och integration. Den nya kustkulturen är numera etablerad i Varberg. Varberg är barnfamiljernas, ungdomarnas, dansarnas, musikernas och surfsportarnas mötesplats varje sommar. 2016 hade festivalen 40,000 besökare och insatserna gynnar platsens varumärke året runt.


Varbergs kommun är medarrangör och var på plats under kvällen när priset togs emot. 

 

Sidan uppdaterad 2017-09-13