Årets företagare - Vertiseit!

”Olikheter är bra för toleransen”

Grattis Johan Lind, VD för Vertiseit som blev årets företagare på Varbergsgalan! Varför är ni värdiga vinnare?

- Vi gjorde resan hela vägen från idé till där vi är nu. Vi tog inte över någon etablerad verksamhet eller startade med en stor kund. Och vi lyckades trots att vi gick rakt emot skolboken; vi tog fram ett erbjudande och en ny produkt för en marknad som inte fanns ännu.

Tre ord för vad som är nödvändigt för att lyckas som företagare. Vad är ert framgångskoncept?

- Hm. Mångfald, kreativitet och kundvärde! Att på djupet förstå hur våra lösningar skapar värde i kundens affär. Det har varit en viktig del av vår utveckling och det har tagit tid. Men vi har gått från att leverera färdigförpackade produkter till att vara en fullservicebyrå, en strategisk partner för kunden.

Ni är medlemmar i företagarnätverket Öppna företag. Vad innebär öppenhet för er och hur jobbar ni med sådana frågor?

- Öppenhet är DNA för oss. Vi behöver många olika kompetenser inom skilda områden och då krävs det olika personlighetstyper. Olikheter i ålder, bakgrund, utbildning och personlighet ger ett mervärde och mångfalden skapar en tolerant kultur med högt i tak och rak kommunikation. Med detta som grund vill vi ständigt utmana oss själva, men också kunden och branschen. Vi har provat många idéer som visat sig vara dåliga, och då gäller det att släppa dem snabbt och osentimentalt och inte klamra sig fast vid dem. Det viktiga är att inte tro sig ha facit på förhand, och att våga prova nytt.

Vad tycker ni om företagsklimatet i Varberg?

- Bra! Här finns ett arv av entreprenörskap, även inom den digitala världen genom Lunarstorm, Mötesplatsen, Procera med flera. Det finns en entreprenörsanda som vi kan göra ännu mer av, en outnyttjad potential. Vi har många moderna företag och det känns som ett öppet klimat där man hjälps åt och stöttar varandra.

Hur kan kommunen bistå i näringslivet och skapa bra förutsättningar för företagare?

- Jag har själv tidigare suttit i kommunstyrelsen, så jag har båda perspektiven. Det finns mycket som fungerar bra, men det brister ofta i kommunikation. Ibland är ledtiderna onödigt långa och det behövs större förståelse för hur verksamhetskritiska ärenden kan vara för företagaren. Man måste våga ompröva gamla sanningar, det är lite för lätt att bara säga nej.

Vad önskar ni för Vertiseits del under 2018?

- Vi vill växa ännu mer än tidigare och hoppas på att kunna anställa fler nästa år. Vi har också precis startat samarbete med Volvo och Gina Tricot, och ser fram emot att jobba med dem.

Vem blir nästa års vinnare?

- Bra fråga! Jag tycker Yellow Brand Protection förtjänar priset. De är enormt framgångsrika inom varumärkesskydd men det är få som känner till dem. Novo utbildningar som drivs av Per Kristensson är också ett fantastiskt företag som inte uppmärksammats mycket och inte är så allmänt känt.

Och slutligen, vi måste reda ut det här med företagsnamnet. Hur ska det uttalas?
-
Det kommer från "Advertiseit it". Ta bort "Ad" och du är hemma:"Värtajsit"


Vertiseit vann med motiveringen:

Årets Företagare hör till de papperslösa. Men både ettor och nollor är lika eftertraktade i det här företaget. 
Och man gillar hårda pix på en tuff marknad. För Årets Företagare är inte avskärmat från yttervärlden. Utan har extrem synlighet som affärsidé. Med rejäl ökning varje år är man prio ett på marknaden för digital information. På både små och stora skärmar.


Sidan uppdaterad 2017-11-16